Stichting Evenementen EHBO Rotterdam-Zuid

Stop het bloeden!

Maak jij het verschil tussen leven of dood?

Een ernstig verkeers- of arbeidsongeval, terreuraanslag of calamiteit kunnen zorgen voor slachtoffers met ernstige verwondingen. Deze verwondingen kunnen gepaard gaan met hevig (levensbedreigend) bloedverlies. De overlevingskansen van slachtoffers met ernstig bloedverlies zullen snel afnemen naarmate de tijd verstrijkt. Door bloedverlies direct te stelpen worden levens gered. Niet wachten tot hulpdiensten ter plaatse zijn, maar DIRECT actie ondernemen!

Wanneer elke seconde telt!

Als omstander kun je de overlevingskansen van slachtoffers van een verkeersongeval of bomaanslag aanzienlijk verhogen. Snelle hulp kan namelijk voorkomen dat mensen doodbloeden. Allereerst door te zorgen voor eigen veiligheid en vervolgens adequate actie te ondernemen omtrent het stoppen van de bloeding. Hoe? Volg de principes van het ‘Stop de bloeding’ ABC.

A – Alarmering: Bel 112 en zorg ervoor dat hulpdiensten zo snel mogelijk aanwezig zijn.
B – Bloeding: Vind de bloedingsplaats
C - Compressie: Geef druk op de bloeding door:
• Directe druk op de wond met twee handen en een (schone) doek, OF
• Gebruik een tourniquet, OF
• Stop de wond op met gaas of een schone doek en geef druk met twee handen.

Iedereen kan onverwacht in een noodsituatie terechtkomen. Door te weten wat te doen in dergelijke situaties kan je het verschil maken tussen leven en dood voor het slachtoffer.

De cursus stop het bloeden is gericht op het herkennen en behandelen van ernstige bloedingen. De volgende onderdelen komen tijdens de cursus, duur 3 tot 3,5 uur aan bod:

- Zorgen voor eigen veiligheid tijdens een calamiteit
- Herkennen van levensbedreigend bloedverlies
- Informeren over fatale bloedingsplaatsen
- Informeren behandelwijzen hevige bloedingen
- Oefenen behandelen levensbedreigende bloedingen:
- Directe druk uitoefenen
- Wound packing
- Opstoppen van de wond
- Aanleggen van een tourniquet
- Aanbrengen van een tourniquet)
- Veilig behandelen
- Effectief communiceren met hulpdiensten

Een cursus ‘Stop het bloeden’, voor wie?

Na een bomaanslag, schietpartij of ernstig verkeersongeval of arbeidsongeval nemen de overlevingskansen van slachtoffers met levensbedreigende bloedingen snel af vanwege het bloedverlies. Snelle actie kan dus het verschil maken tussen leven en dood. Hulpdiensten zijn meestal niet direct ter plaatse. Dit kan zorgen voor ernstige vertraging van medische hulp en leiden tot ‘onnodige’ sterfte.

De cursus ‘Stop het bloeden’ is daarom interessant voor iedereen die snel hulp kan bieden aan slachtoffers met hevige bleidingen. Denk aan niet-medische hulpverleners zoals beveiligers, BHVers, EHBOers politie en brandweer maar ook omstanders of getuigen van een ongeval, mensen zoals jij. Door het uitvoeren van relatief eenvoudige levensreddende handelingen kun je de tijd tot de aankomst van professionele medische hulp overbruggen en ervoor zorgen dat het slachtoffer het overleefd.

De cursus wordt gegeven door een VUmc Amsterdam opgeleide docent.
Met ontvangt ook namens het VUmc het certificaat.

Lesrooster

Herhalingstrainingen

Om een diploma Eerste Hulp geldig te houden dienen er jaarlijks herhalingstrainingen gevolgd te worden om te zorgen dat de eerste hulpverleners competent blijven. Wij bieden deze herhalinglessen aan op één zaterdag en dat een aantal zaterdagen per jaar. In deze herhalingstrainingen wordt de stof van de beginnerscursus niet alleen opgefrist, maar ook nog eens aangevuld met extra onderwerpen. Regelmatig wordt tijdens deze lessen gebruik gemaakt van LOTUS-slachtoffers. Hierdoor worden situaties “levensecht” benaderd. Informeer naar de mogelijkheden.

Erkend en gecertificeerd

Ons instituut is voor de A.E.D opleiding & en de Reanimatie opleiding erkend en gecertificeerd door de Nederlandse Reanimatie Raad. Stichting Evenementen EHBO Rotterdam is lid van de NIKTA, Het Oranje kruis en de ERC.

Telefonisch bereikbaar van: 09:00 tot 17:00 010-226 3210
06 - 2053 3675
@EHBORotterdam
KvK R'dam: 24341492

Privacyverklaring

1e in NL

Als eerste in Nederland:
EHBO cursus overlevingstechnieken, voor allochtone moeders.
Lees hier meer.

EHBO Rotterdam-Zuid, ook actief op facebook!
Like ons! EHBO-Rotterdam